Szybki kontakt

Jakie ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa?

2021-02-19
Jakie ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa?

Kłopoty z właściwą krzywizną kręgosłupa to powszechny problem, który zaczyna dotykać coraz młodszych ludzi na całym świecie. Siedzący tryb życia, niewłaściwe nawyki i brak aktywności powodują dysproporcję mięśni i powstanie różnych patologii. Nie zawsze można tego uniknąć, ponieważ już na etapie szkoły podstawowej, mamy do czynienia z fatalną organizacją codziennych obowiązków. Przeciążone plecaki, wielogodzinne zajęcia w szkolnych ławkach (niedostosowanych do organizmu) i brak profilaktyki powodują, że nawet kilkuletnie dzieci zaczynają odczuwać ból lub dyskomfort. 

Jak zatem przeciwdziałać temu w sposób odpowiedni i jak pracować nad sobą, by wzmocnić stabilizację kręgosłupa? Czego potrzebujesz, by zacząć ćwiczyć? Czy gruba mata do ćwiczeń i gumy treningowe wystarczą? Przedstawimy Ci kilka ćwiczeń i tipów, dzięki którym równomiernie wzmocnisz stabilizatory i zadbasz o odpowiednią postawę – swoją lub swoich maluchów. 

Ćwiczenia w domu – bez sprzętu i obciążenia

Czy można trenować w domu? Tak. Musisz mieć jednak świadomość, które mięśnie odpowiadają za stabilizację kręgosłupa, by przygotować swój plan treningowy. Do najważniejszych partii zaliczamy m.in. mięśnie:

  • brzucha proste, skośne i głębokie,
  • pleców (zarówno grzbiet, jak i lędźwiowe),
  • klatki piersiowej,
  • pośladków. 

Z czystym sumieniem możemy więc powiedzieć, że są to wszystkie mięśnie znajdujące się na torsie, czyli tak zwany core. Niestety, dysproporcję mięśni nóg lub barków również mogą mieć negatywny wpływ na postawę. Należy więc szukać sposobów na równomierny rozwój całego ciała. Skup się jednak na ww. partiach, a mięśnie pomocnicze będą zaangażowane do wysiłku w formie wsparcia. 

Co będzie przydatne do ćwiczeń? 

Oczywiście! Podstawą jest gruba mata do ćwiczeń (np. YOGI NBR 1cm Pretorians lub NBR PRETORIANS 1,5 cm). Wykonana została ona z miękkiego tworzywa sztucznego NBR i można ją nabyć w różnych gamach kolorystycznych. Dzięki niej zapewnisz sobie izolację od twardej i zimnej podłogi podczas treningu brzucha, planków itp. Na liście powinno znaleźć się również obciążenie żeliwne, które umożliwi dociążenie i utrudnienie kolejnych etapów. Pozwoli ono także wykonać wiele funkcjonalnych ruchów wspierających pracę mięśni stabilizujących. Gryf prosty może także okazać się przydatny, lecz biorąc pod uwagę standardy domowe, sztanga do body pump sprawdzi się o wiele lepiej! Dodając do zestawu zestaw gum treningowych (np. HMS TP01 GU04 GU05 Mix Set) o zróżnicowanych opornościach i zastosowaniach, masz wszystko, co pozwoli Ci aktywować core do regularnego i równomiernego wysiłku. 

Jak pracować z dziećmi?

Wprowadzenie właściwych nawyków na etapie wczesnoszkolnym, umożliwi Ci zminimalizowanie ryzyka wystąpienia problemów z kręgosłupem pociechy w późniejszym wieku. Ograniczaj zagrożenia, które mogą odbić się na jego/jej zdrowiu, samopoczuciu i możliwościach. Trening z obciążeniem własnego ciała wystarczy. Obciążenie żeliwne nie powinno być używane, gdy szkrab jest w etapie rozwoju. 

Od czego zacząć?

Przede wszystkim od właściwej postawy w pozycji siedzącej. Zbyt wiele czasu przy biurku w stanie spoczynku i z niewłaściwą pozycją, może powodować problemy z odcinkiem szyjnym, piersiowym i lędźwiowym. Ucz zatem dziecko, by po każdych 45 minutach siedzących, zrobiło chociaż 10-15 min przerwy i wykorzystało to w sposób aktywny, np. jako krótki spacer po pokoju lub po prostu zrobienie sobie kanapki/herbaty.

Do tego dochodzi aktywność. Warto zapisać dziecko na zajęcia zorganizowane, np. piłkę nożną, taniec itp. W domu wykorzystuj codzienną gimnastykę z elementami rozciągania. Przydatna będzie do tego gruba mata do ćwiczeń, by twarda i zimna podłoga nie stanowiła problemu lub zagrożenia. Wcześniej wspomniany model YOGI NBR 1cm Pretorians lub model grubszy o 5 mm, będą idealnym wariantem zarówno dla dzieci, jak i rodziców.

Zaufane Opinie IdoSell
4.73 / 5.00 2373 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-04-20
Mega szybka realizacja zamówienia. Gorąco polecam.
2020-04-23
Ok
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel