Jak rozluźnić mięśnie? 5 sprawdzonych sposobów

Jak rozluźnić mięśnie? 5 sprawdzonych sposobów

Bolące mięśnie to problem, z którym boryka się mnóstwo osób. Znajdują się wśród nich sportowcy, osoby wystawione na szczególnie duży stres, a także ludzie doświadczający bólu z powodu chorób lub pewnych zaniedbań. Na szczęście ból może ustąpić za sprawą kilku sprawdzonych metod. Jakie są sposoby na rozluźnienie mięśni, dlaczego w ogóle odczuwamy ich ból i czemu warto zadbać zdrowie również w tym aspekcie?

Dlaczego odczuwamy ból mięśni po treningu?

D.O.M.S. to inaczej zespół opóźnionej bolesności mięśniowej, czyli dolegliwości bólowych, jakie odczuwamy po ćwiczeniach fizycznych. Pojawiają się one po nowym treningu, zwłaszcza wtedy, gdy był on bardzo intensywny. Symptomy towarzyszące temu zespołowi to mdłości, a nawet poczucie bycia chorym. Takie oznaki to sygnał od organizmu, że posunęliśmy się zbyt daleko z wysiłkiem, jakiego wcześniej nie uprawialiśmy.

Nie należy mylić opóźnionej bolesności mięśniowej z zakwasami, ponieważ ta pierwsza jest wywoływana przez małe uszkodzenia w mięśniach, nie zaś przez kwas mlekowy jak zakwasy. Te mikro urazy powodują wzrost tkanki mięśniowej i rekompensują aktywność, jaka właśnie została wykonana. Tworzone są tym samym nowe włókna mięśniowe. Ból podczas ćwiczeń może być spowodowany także przez wzmożony przepływ krwi, który czasem wywołuje zapalenie. Stan zapalny i powodowany przezeń ból mogą się utrzymywać nawet przez 2 – 3 doby, zanim nastąpi regeneracja.

Wspomniane zakwaszenie organizmu ma miejsce wtedy, kiedy podczas treningu wzrasta poziom kwasu mlekowego w mięśniach, co z kolei przyczynia się do wzrostu ilości mleczanów i jonów wodorowych H+. Zaburzona zostaje tym samym homeostaza i przebieg procesów metabolicznych w organizmie i odczuwamy ból tych partii mięśniowych, które są poddawane treningowi. Taka sytuacja ma miejsce podczas uprawiania aktywności beztlenowej, kiedy tętno maksymalne wynosi 80 – 90%. Produkty rozpadu kwasu mlekowego usuwane są jednak już po około dwóch godzinach od zakończenia wysiłku.

Dlaczego warto rozluźniać swoje mięśnie?

Rozluźnienie jest bardzo ważne tak dla osób młodszych jak i starszych. Przydatne jest ono chociażby w zwalczaniu sztywności karku i bólów tego miejsca, z którym borykają się osoby aktywne fizycznie i prowadzące siedzący tryb życia, spędzające dużo czasu przy biurku. Ćwiczenia rozciągające pomagają uelastycznić i zregenerować mięśnie, które zwiotczały przez zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej.

Znikające napięcie wiąże się również z ujędrnieniem sylwetki i pomaga w jej modelowaniu, nie powodując jednak przy tym przyrostów masy mięśniowej. Obniża się tym samym stres, za to rozluźniają mięśnie, a poprawie ulega krążenie krwi i koordynacja ciała. Zwiększa się w dodatku ruchomość stawów i zakres ruchu w stawach, co przekłada się na większą efektywność kolejnych treningów.

Istotne są psychologiczne zalety, jakie zapewnia rozluźnienie mięśni. Pomaga ono w odprężeniu i wyciszeniu się, a także w odzyskaniu energii – tak fizycznej, jak i psychicznej. Rewelacyjnie zredukowany zostaje dzięki niemu stres, a relaks sprawia, że zapominamy o naszych codziennych problemach. Zwiększamy świadomość własnego ciała, co jest jednym z powodów, dla których spada ryzyko wystąpienia kontuzji i urazów w przyszłości.

5 sprawdzonych sposobów na rozluźnienie mięśni

Oto najskuteczniejsze sposoby na rozluźnienie spiętych mięśni:

  • Ćwiczenia rozciągające – trening zawsze powinien się kończyć kilkoma minutami rozciągania. Mięśnie podczas ćwiczenia naprzemiennie ulegają skurczom i rozkurczom, a to grozi napięciem mięśniowym, któremu można zapobiec właśnie poprzez rozciąganie. Nasze zdrowie zyskuje też w dłuższej perspektywie, gdyż chronimy się tym samym przed kontuzjami ścięgien i stawów, jakie mogą powstać w wyniku ciągłego napięcia,
  • Joga – w ramach tych ćwiczeń zaangażowanych jest wiele grup mięśniowych, dzięki czemu wzmacniają się one, a rozluźniają się napięte miejsca, odpowiadające za ograniczenie ruchu w trakcie codziennych czynności. Joga kształtuje w dodatku nawyk utrzymywania poprawnej postawy, co pomaga zapobiegać jej wadom i zmniejsza dolegliwości bólowe pleców,
  • Masaż rozluźniający – jego wykonanie dokładnie rozluźnia napięte mięśnie i pozwala na relaks. Pozytywnie wpływa on na budowę mięśni, uodparniając je na kontuzje i urazy. Aby przeprowadzić masaż w domu, wystarczy wałek do masażu. To bardzo prosta metoda na wyleczenie uszkodzonych komórek. Jakie korzyści daje rolowanie mięśni? Za pomocą wałka precyzyjnie możemy dotrzeć do odpowiednich pasm mięśniowych i poddać je naciskowi, dzięki któremu napięcie ustąpi,
  • Zabiegi termiczne – najpopularniejsze sposoby na ich przeprowadzenie to ciepła i zimna kąpiel. Ciepła woda rozszerza naczynia krwionośne, przyczyniając się do ich szybszej regeneracji, podczas gdy zimna powoduje skurcz mięśni. Można stosować także ciepłe i zimne okłady na bolące miejsca,
  • Akupresura – bardzo skutecznie łagodzi napięcie i ból. Naostrzone kolce naciskają na tkanki, pobudzając układ nerwowy i krwionośny. Wytworzone zostają tym samym endorfiny, które charakteryzuje działanie przeciwbólowe.

Podsumowanie

Nasze zdrowie może wiele zyskać, jeśli zadbamy o rozluźnienie mięśni. Sposoby, dzięki którym da się uzyskać taki efekt, są bardzo liczne i wystarczy wybrać ten, który najbardziej nam odpowiada. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty! Znajdują się w niej np. wałki i piłki, przy których pomocy przeprowadzimy masaż przywracający nasze mięśnie do pełnej sprawności!

Rekomendowane produkty BeActive

Wałek/roller piankowy do masażu epp Pretorians - czarno-niebieski
Wałek/roller piankowy do masażu epp (33x14 cm)
29,99 zł
Zaufane Opinie IdoSell
4.77 / 5.00 7622 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-02-27
szybko i zgodne z zamówieniem
2024-02-26
Sprawnie, szybko i tak jak miało być.
pixel