Szybki kontakt

Ruch to zdrowie: Siłownia i aktywność fizyczna 30-latków

2019-05-21
Ruch to zdrowie: Siłownia i aktywność fizyczna 30-latków
Ludzie na całym świecie coraz częściej prowadzą siedzący tryb życia. Zaniedbujemy nie tylko sylwetki, ale również zdrowie, przez co mogą po pewnym czasie pojawić się dolegliwości bólowe, wady postawy, patologiczne krzywizny kręgosłupa i wiele innych problemów.

Sport pozwala uniknąć wielu konsekwencji braku aktywności, więc każdy powinien poświęcać codziennie trochę czasu na aktywność – zwłaszcza ludzie po 30 roku życia. Od czego zacząć i jak trenować? Jest to najczęściej zadawane pytanie na forach i w grupach dyskusyjnych. Spróbujemy na nie odpowiedzieć w dalszej części materiału.

Domowa siłownia kontra profesjonalne obiekty – co wybrać?

Masz wolną przestrzeń w swoim domu? W takim razie warto zastanowić się nad inwestycją w domową siłownię. Na początek wystarczy kilka hantli, gryf prosty, obciążenie, stojaki i ławka treningowa.

Co, jeśli nie znajdziesz motywacji do regularnych treningów? Może lepiej zapłacić za karnet na siłownię i skorzystać z oferty okolicznych klubów? Warto rozważyć wszystkie pozytywne i negatywne strony, by później nie żałować swojej decyzji.

Ile kosztuje sprzęt na domową siłownię? Zalety i wady prywatnego sprzętu treningowego

Zależy, jak zaawansowany będzie Twój pokój treningowy. W pierwszej kolejności niezbędna jest ławka treningowa ze stojakami. Z jej pomocą wykonasz ćwiczenia na wszystkie partie mięśni, np.:
  • przysiady bułgarskie,
  • wyciskanie leżąc (zestaw do ćwiczeń ze sztangą 50 kg lub więcej)
  • wiosłowanie hantlą w oparciu o ławkę,
  • wyciskanie hantli nad głowę siedząc,
  • prostowanie ramion leżąc (przydatny gryf łamany),
  • uginanie ramion siedząc lub stojąc (niezbędne ciężarki do ćwiczeń).

Plusy i minusy publicznych siłowni

Kupujesz karnet i masz do dyspozycji kilkaset metrową salę do ćwiczeń z masą maszyn, urządzeń i obciążeń. Jeśli jesteś amatorem, możesz mieć problem z większością skomplikowanych konstrukcji. Są jednak dwa rozwiązania tego problemu:
  • znaleźć tutoriale dla osób początkujących w sieci i korzystać z podstawowego wyposażenia, do którego należą m.in. gryf prosty i ławki treningowe,
  • skorzystać z oferty profesjonalnego trenera personalnego, który pokażę jak ćwiczyć.
W drugim przypadku trzeba liczyć się z dodatkowym kosztem w okolicach 50-100 złotych. Tyle kosztuje godzina ze specjalistą.
Osoby posiadające nieregularny tryb życia (z powodu pracy w trybie zmianowym) mogą mieć problem z treningami. Nie każda siłownia jest otwarta 24/7, dlatego pozostaje w takich momentach inwestycja w prywatny sprzęt do ćwiczeń w domu.

Jak ułożyć plan treningowy?

Teoretycznie jest to trudne zadanie, które wymaga wiedzy i doświadczenia. Wielu początkujących użytkowników siłowni potrzebuje do tego pomocy profesjonalnego trenera. Poświęcając jednak kilka godzin przez pierwsze dni, jesteście w stanie zdobyć niezbędną wiedzę, dzięki której ułożycie swój plan treningowy.

Możecie również wykorzystać gotowe zestawy (dostępny również w pierwszym akapicie naszego materiału). W sieci jest mnóstwo propozycji wykorzystujących podstawowy sprzęt typu ciężarki do ćwiczeń, ławki treningowe itp.

Dynamiczna aktywność w plenerze i na siłowni

Chcąc rozgrzać mięśnie przed treningiem, wykorzystujcie do tego takie akcesoria jak sztanga body pump. Jest ona dużo lżejsza i lepiej trzyma się dłoni, więc ryzyko wypuszczenia jej z rąk podczas szybkich ruchów maleje. Jak widać, sztanga body pump może okazać się przydatna nawet dla zawodników trenujących siłowo. W dalszym ciągu jest jednak wykorzystywana do prowadzenia zajęć interwałowych.

Gdy na zewnątrz temperatury zaczynają wskazywać dodatnie wartości, a lato zapewnia dni bez wiatru, warto zaplanować rozrywkę i aktywność wspólnie ze znajomymi. Przydatna będzie do tego lotka i rakieta do badmintona. Początkowo nie potrzebujecie zaawansowanego wyposażenia. Wystarczy standardowy zestaw, by świetnie się bawić podczas biwaków i wyjazdów nad wodę.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel